مدرسه راهنمائی پسرانه شاهد ناحیه 2 اردبیل

ارتباط با اولیاء و انعکاس فعالیت های آموزشگاه

مدرسه راهنمائی پسرانه شاهد ناحیه 2 اردبیل

ارتباط با اولیاء و انعکاس فعالیت های آموزشگاه

برنامه امتحانات مدرسه راهنمائی شاهد پسرانه - ترم اول سال۸۷

بسمه تعالی 

مدرسه راهنمایی پسرانه شاهد 

برنامه ارزشیابی تحصیلی نوبت اول     سال تحصیلی 88-87

ردیف

روز

تاریخ

پایه  اول

پایه  دوم

پایه سوم

1

شنبه

21/10/87

ریاضیات

ریاضیات

ریاضیات

2

یکشنبه

22/10/87

قرآن

قرآن

قرآن

3

دوشنبه

23/10/87

عربی

عربی

عربی

4

سه شنبه

24/10/87

اجتماعی

اجتماعی

اجتماعی

5

چهارشنبه

25/10/87

املاء

املاء

املاء و انشاء

6

پنجشنبه

26/10/87

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی

7

شنبه

28/10/87

علوم تجربی

علوم تجربی

علوم تجربی

8

یکشنبه

29/10/87

انشاء

انشاء

آمادگی

9

دوشنبه

30/10/87

دینی

دینی

دینی

10

سه شنبه

1/11/87

جغرافیا

جغرافیا

جغرافیا

11

چهارشنبه

2/11/87

تاریخ

تاریخ

تاریخ

12

پنجشنبه

3/11/87

حرفه وفن

حرفه وفن

حرفه وفن

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 

« اضطراب امتحان و راههای کنترل آن »

«اضطراب امتحان و راههای کنترل آن»

کریم نصیریان -  کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

«مقدمه»

بچه ها همه تکالیف درسی خود را به نحو مطلوب انجام می دهند و در فعالیتهای کلاسی گوناگون شرکت فعال دارند با فرار رسیدن امتحانات آرامش آنها به هم می خورد گروهی از آنها عصبانی و ناراحت می شوند و حتی این نگرانی ها در حالت شدید با مشکلات جسمانی مانند سرگیجه، تپش قلب، بی اشتهایی، و بی خوابی، تنگی نفس همراه می شود و توانایی های دانش آموزان را در پاسخ گویی به سوالهای امتحانی پایین می آورد. این حالات را معمولاً  اضطراب امتحان می گویند. به اعتقاد اریکسن و پال (1964) دانش آموز دارای اضطراب امتحان فردی است که به خوبی مواد و موضوعات درسی کلاس و دروه را فرا گرفته اما به دلیل اضطراب قادر به بیان دانسته های خویش در امتحان نمی باشد.

البته وجود استرس کم در روزهای امتحان تا زمانی که عملکرد تحصیلی دانش آموزان را پایین نیاورد نه تنها اشکال ندارد بلکه تلاش و کوشش دانش آموز را جهت آمادگی برای امتحان افزایش می دهد. و لازم نیست تمامی نگرانی  و اضطراب را از بین ببریم بلکه بهتر است آن را تحت کنترل خود در آوریم تا از تبعات منفی ناشی از اضطراب شدید جلوگیری شود.

   روش های کنترل اضطراب امتحان:

یکی از عوامل ایجاد کننده اضطراب در دانش آموزان ، نبود آمادگی کافی برای امتحان می باشد که این آمادگی در سه مرحله قبل از جسله امتحان، حین جلسه امتحان و بعد از پایان امتحان تقسیم بندی می شود  و برای افزایش آمادگی در هر مرحله رعایت نکات زیر به دانش آموزان پیشنهاد می گردد:

الف) آمادگی قبل از امتحان:

1- به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی خودتان برای مطالعه هر یک از دروس از روش های  مناسب مطالعه آن درس استفاده کنید.

2- از زیاده روی در مطالعه درایام امتحانات پرهیز کنید، چون خستگی بیش از حد و بی خوابی ضمن کاهش میزان عملکرد شما در پاسخ گوی به سوالات امتحانی، عصبانیت، پرخاشگری، حواس پرتی و استرس به دنبال دارد و بهتر است در این ایام بخصوص شب قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید.

3- با خوردن غذاهای مناسب و سبک می توانید با آمادگی بیشتر در جلسه امتحان حاضر شوید.

4- توجه داشته باشید انجام ورزش،  استرس و هیجانات را تعدیل می کند  و شما را سرحال نگه می دارد.

5- به نمره و امتحان به اندازه اش بهاء دهید، چون در دنیا همه چیز در امتحان خلاصه نشده است.

ب) آمادگی در جلسه امتحان:

1- وقتی که برگه امتحان را دریافت می کنید بعد از قرائت سوره کوتاهی از قرآن کریم و اندکی توقف، چند نفس عمیق بکشید تا آرامش لازم را بدست آورید.

2- در جلسه امتحانی به هیچ عنوان به پیامدهای ناشی از شکست در امتحان فکر نکنید.

3- حواس خود را به امتحان متمرکز کیند تا از زمان و انرژی  خود حداکثر استفاده را بعمل آورید.

4- تفکرات مثبت ، مانند من در امتحان موفق می شوم، را جایگزین تفکرات منفی مثل امتحان مشکل است کنید.

5- انتظار شما ازخودتان ، معقول و منطقی و در حد استعداد و توانایی و میزان مطالعه و تلاش تان باشد، تا دچار استرس نشوید.

]ج)آمادگی بعد از امتحان:

1- فکر کردن به نتیجه امتحان سبب افزایش استرس شما می شود به جای آن خود را برای امتحان بعدی آماده کنید.

2- بعد از پایان امتحان در خصوص سوالات امتحانی با سایر دانش آموزان بحث نکنید تا از انتقال اضطراب آنها به شما جلوگیری شود.

نتیجه گیری:

نتایج تحقیقات نشان می دهد که اضطراب امتحان عملکرد دانش آموزان را در پاسخ گویی به سوالات امتحانی پایین می آورد از طرفی وجود نظریه ها و روش های درمانی کاهش اضطراب نشان می دهد که می توان در تمام سنین اضطراب امتحان را کنترل و تا حد مناسبی کاهش داد که والدین و مربیان می توانند با فراهم ساختن زمینه های مناسب و ارائه آموزش های لازم، قدم های موثری در کاهش اضطراب دانش آموزان بردارند. 

منابع و ماخذ :

- میر کاظمی مقدم، نورالدین، اضطراب امتحان، مجله تربیت دی ماه 1383

- سلحشور، ماندانا، روزهای امتحان و نگرانی های آن، مجله پیوند خرداد1385

- ابوالقاسمی، عباس، اضطراب امتحان، اردبیل، انتشارات نیک آموز 1382

- کمرزرین، حمید، اضطراب امتحان، مجله تربیت، فروردین 1374

 

وعده دیدار

ای کاش وعده دیدار یار نزدیک باشد...  

 

 

 

یا صاحب الزمان (عج) غــــــــــــــــــــــــــــــزه منتظر توست . 

شیعه علـــــــــــــــــــــــــــــــــی منتظـــــــــــــــــــــــر توست . 

دیدگان فلسطین ای آقا گریان است .با گوشه چشمی مهربانیت را بر غزه ارزانی دار. 

ای آقا ، حسینیان در این عاشورا ، منتظر توســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــت .  

 

یا صاحب الزمان ادرکنی