پیک آموزش خانواده
هفته پیوند اولیاء و مربیان گرامی باد
سخنی با اولیاء گرامی
اولیای گرامی
با سلام و احترام، مجموعه حاضر با عنوان پیک آموزش خانواده در اجرای برنامه سالانه مدیر مدرسه در راستای وظایف مهم و اساسی انجمن اولیاء و مربیان در جلب توجه اولیای محترم دانشآموزان به مسایل دینی و تربیتی و اخلاقی و اجتماعی فرزندانشان و به منظور هماهنگ کردن روشهای تربیتی و آموزشی بین دو نهاد مقدس خانه و مدرسه تدوین گردیده است.
این مجموعه صرفاً جهت تأکید و یادآوری مطالب علمی مورد نیاز در خصوص مسائل آموزشی و تربیتی گردآوری شده امید است مورد عنایت و توجه آن عزیزان قرار گیرد.
از اولیاء گرامی انتظار داردجهت تعلیم و تربیت هر چه بهتر فرزندانشان ،همواره همراه و همیار اولیای مدرسه باشند.
با احترام فراوان
مدیر مدرسه راهنمایی پسرانه شاهد – کریم نصیریان
یکی از نکاتی که بسیاری از پژوهشگران علوم تربیتی بر آن اتفاق نظر دارند آموزش بر مبنای برنامه ریزی صحیح و از سن پایین است . از طرفی بخش عمده ای از آموزش نیز در منزل به اجرا در می آید . به عبارتی والدین خواسته یا ناخواسته تکمیل کننده و یا مختل کننده آموزش های ارائه شده در مدرسه هستند . بنابراین والدین نیز به همان اندازه و یا شاید در مواردی بیشتر از اولیاء مدرسه در آموزش و پرورش کودکان دخیل هستند و این یکی از دلایل و لزوم تسلط والدین بر مسائل درسی و لزوم ارتباط مستمر آنها با مدرسه فرزندشان است . |
اثرات ارتباط اولیاء با مدرسه : |
قریب به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که والدین نقش مهمی در روند فراگیری و آموزش و پرورش دانش آموزان داشته و ارتباط آنها با اولیاء مدرسه یکی از واجبات امر آموزش است . بنابراین معتقدندکه: 1-عدم حضور والدین وعدم ارتباط مستمر آنها با اولیاء مدرسه یکی از بزرگترین معضلات آموزشی و مؤثر ترین عامل جهت ایجاد اختلال در روند آموزش است ۲- پژوهش ها نشان می دهد ارتباط مستمر اولیاء دانش آموزان با اولیاء مدرسه اثرات مثبتی به این شرح به دنبال دارد: آزمون های مختلف به ویژه آزمون های سنجش هوش و استعداد تحصیلی و در نهایت رشد و بالندگی شخصیتی دانش آموز ۴- علاقه به درس و مدرسه و توجه دقیق به مسائل آموزشی تربیتی از سوی دانش آموز -۵ افزایش چشمگیرانگیزه دانش آموز برای فراگیری مباحث درسی و به دنبال آن کاهش خطر ترک تحصیلی دانش آموز . -۶ کاهش چشمگیر امکان روی آوردن دانش آموز به مواد مخدر ، سیگار ، قرص های روان گردان و .... در سن بلوغ و پس از آن . -۷تعادل رفتار کودک و جلوگیری از بروز رفتارهای ناهنجار به ویژه بیش فعالی در کودکان . ۸- به هر میزان والدین روی مسئله آموزش وپرورش فرزندشان حساسیت بیشتری داشته باشند حساسیت به جا و منطقی به همان میزان فرزند موفق تری خواهند داشت . ۹- ارتباط والدین با اولیاء مدرسه باید ارتباط مستمر و دوستانه باشد .این ارتباط باید در همه سطوح شامل تصمیم گیری در مسائل آموزشی – پرورشی ، مشارکت های اقتصادی ، فرهنگی و ..... جلوه گر شود . به عبارتی ارتباط اولیاء با مدرسه باید در حدی باشد که کودک واقعاً مدرسه را خانه دوم خود دانسته و در مدرسه احساس اطمینان و آرامش کند . ۱۰- ارتباط والدین با اولیا مدرسه باعث شناسائی بهتر نقاط قوت و ضعف دانش آموز شده و بر همین اساس یاری رساندن به او ، بهتر انجام می گیرد |
شیوه مناسب ارتباط اولیاء با مدرسه : |
پژوهشگران بر این باورند که عمده ترین دلمشغولی ها ی والدین ، ناتوانی آنها در انتخاب بهترین شیوه حمایت از فرزندان به ویژه در زمینه آموزش و پرورش است . از این رو شاید توجه به این نکات راهنمای مناسبی برای جهت گیری بهتر و مؤثرتر والدین باشد : ۱- حمایت از فرزند باید در جهت تعلیم و تربیت صحیح او باشد . این حمایت می تواند به شیوه های مختلف و در هر زمان متناسب با خواست منطقی کودکان ارائه شود ۲- اگر در مورد روش های فعالیت اولیای مدرسه انتقاد یا پیشنهادی دارید ، بدون هیچگونه رفتار نامناسب ، با رعایت احترام متقابل و آرامش به مدرسه مراجعه نموده و با همفکری با اولیای مدرسه ، در جهت حل مشکل اقدام نمایید ۳- کودکانی که در منزل از حمایت های فرهنگی چون مطالعه کتاب ، رفتن به سینما ، تماشای فیلم های مناسب سن و روحیه خود ، تفریح ، ورزش و سرگرمی مناسب و ...... برخوردار می شوند ، بیش از همسالان خود که چنین حمایتی ندارند ، انگیزه ادامه تحصیل داشته و با اشتیاق بیشتری درس می خوانند . ۴- مشارکت والدین باید هم سو و هم جهت با آموزش های مدرسه انجام شده و در حقیقت مکمل آموزش های مدرسه باشد • ۵- والدین باید با مطالعه کتاب ، حضور در کلاس های آموزش خانواده، مشورت با والدین موفق و ..... به بهترین شیوه آموزش و پرورش کودک مسلط شوند و حضور بیشتری یاری دهد ۷ - در صورت موافقت اولیاء مدرسه در برنامه های فوق برنامه مشارکت کنید و حتی اگر در حد هم فکری و برنامه ریزی باشد |