مدرسه راهنمائی پسرانه شاهد ناحیه 2 اردبیل

ارتباط با اولیاء و انعکاس فعالیت های آموزشگاه

مدرسه راهنمائی پسرانه شاهد ناحیه 2 اردبیل

ارتباط با اولیاء و انعکاس فعالیت های آموزشگاه

پیک آموزش خانواده شماره ۱

پیک آموزش خانواده

هفته پیوند اولیاء و مربیان گرامی باد

سخنی با اولیاء گرامی

اولیای گرامی

           با سلام و احترام، مجموعه حاضر با عنوان پیک آموزش خانواده در اجرای برنامه سالانه مدیر مدرسه در راستای وظایف مهم و اساسی انجمن اولیاء و مربیان در جلب توجه اولیای محترم دانش‌آموزان به مسایل دینی و تربیتی و اخلاقی و اجتماعی فرزندانشان و به منظور هماهنگ کردن روش‌های تربیتی و آموزشی بین دو نهاد مقدس خانه و مدرسه تدوین گردیده است.

        این مجموعه صرفاً جهت تأکید و یادآوری مطالب علمی مورد نیاز در خصوص مسائل آموزشی و تربیتی گردآوری شده امید است مورد عنایت و توجه آن عزیزان قرار گیرد.

        از اولیاء گرامی انتظار داردجهت تعلیم و تربیت هر چه بهتر فرزندانشان ،همواره همراه و همیار اولیای مدرسه باشند.

با احترام فراوان

مدیر مدرسه راهنمایی پسرانه شاهد – کریم نصیریان 

   

  یکی از نکاتی که بسیاری از پژوهشگران علوم تربیتی بر آن اتفاق نظر  

  دارند  آموزش بر مبنای برنامه ریزی صحیح و از سن پایین است .  

 از طرفی بخش عمده ای از آموزش نیز در منزل به اجرا در می آید .  

  به عبارتی والدین خواسته یا ناخواسته تکمیل کننده و یا مختل کننده 

  آموزش های ارائه شده در مدرسه هستند . بنابراین والدین نیز به همان 

  اندازه و یا شاید در مواردی بیشتر از اولیاء مدرسه در آموزش و پرورش 

  کودکان دخیل هستند و این یکی از دلایل و لزوم تسلط والدین بر مسائل  

  درسی و لزوم ارتباط مستمر آنها با مدرسه فرزندشان است .

اثرات ارتباط اولیاء با مدرسه :

  قریب به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که والدین نقش مهمی در روند 

   فراگیری و آموزش و پرورش دانش  آموزان داشته و ارتباط آنها با اولیاء  

  مدرسه یکی از واجبات امر آموزش است . بنابراین معتقدندکه: 1-عدم حضور 

  والدین وعدم  ارتباط مستمر آنها با اولیاء مدرسه یکی از بزرگترین معضلات‌ 

  آموزشی و مؤثر ترین عامل جهت ایجاد اختلال در روند آموزش است 

 ۲- پژوهش ها نشان می دهد ارتباط مستمر اولیاء دانش آموزان با اولیاء مدرسه  

  اثرات مثبتی به این شرح به دنبال    دارد:
۳ - افزایش
موفقیت تحصیلی دانش آموزان با کسب نمرات بالا ، موفقیت در 

  ‌آزمون های مختلف به ویژه آزمون های سنجش هوش و استعداد تحصیلی و 

  در نهایت رشد و بالندگی شخصیتی دانش آموز 

 ۴- علاقه به درس و مدرسه و 

  توجه دقیق به مسائل آموزشی تربیتی از سوی دانش آموز 

  -۵  افزایش چشمگیرانگیزه دانش آموز برای فراگیری مباحث درسی و  

  به دنبال آن کاهش خطر ترک تحصیلی دانش آموز .

 -۶ کاهش چشمگیر امکان روی آوردن دانش آموز 

  به مواد مخدر ، سیگار ، قرص های روان گردان و .... در سن بلوغ و پس 

  از آن  

 -۷تعادل رفتار کودک و جلوگیری از بروز رفتارهای ناهنجار به  

  ویژه بیش فعالی در کودکان  

۸- به هر میزان والدین روی مسئله آموزش وپرورش فرزندشان حساسیت  

  بیشتری داشته باشند حساسیت به جا و منطقی 

   به همان میزان فرزند موفق تری خواهند داشت

۹- ارتباط والدین با اولیاء 

   مدرسه باید ارتباط مستمر و دوستانه باشد .این ارتباط باید در همه سطوح  

   شامل تصمیم گیری در مسائل آموزشی پرورشی ، مشارکت های اقتصادی 

 ، فرهنگی و ..... جلوه گر شود . به عبارتی ارتباط اولیاء با مدرسه باید در 

  حدی باشد که کودک واقعاً مدرسه را خانه دوم خود دانسته و در مدرسه  

  احساس اطمینان و ‌آرامش کند .

  ۱۰- ارتباط والدین با اولیا مدرسه باعث شناسائی بهتر نقاط قوت و ضعف دانش آموز 

   شده و بر همین اساس یاری رساندن به او ، بهتر انجام می گیرد 

شیوه مناسب ارتباط اولیاء با مدرسه :

پژوهشگران بر این باورند که عمده ترین دلمشغولی ها ی والدین ، ناتوانی 

 آنها در انتخاب بهترین شیوه حمایت از فرزندان به ویژه در زمینه آموزش 

 و پرورش است . از این رو شاید توجه به این نکات راهنمای مناسبی برای 

 جهت گیری بهتر و مؤثرتر والدین باشد 

۱- حمایت از فرزند باید در جهت 

 تعلیم و تربیت صحیح او باشد . این حمایت می تواند به شیوه های مختلف  

و در هر زمان متناسب با خواست منطقی کودکان ارائه شود 

۲- اگر در مورد  

روش های فعالیت اولیای مدرسه انتقاد یا پیشنهادی دارید ، بدون هیچگونه رفتار نامناسب ،  

با رعایت احترام متقابل و آرامش به مدرسه مراجعه نموده و با همفکری با اولیای  

مدرسه ، در جهت حل مشکل  

اقدام نمایید

۳- کودکانی که در منزل از حمایت های فرهنگی چون مطالعه کتاب ، 

 رفتن به سینما ، تماشای فیلم های مناسب سن و روحیه خود ، تفریح ، 

 ورزش و سرگرمی مناسب و ...... برخوردار می شوند ، بیش از  

همسالان خود که چنین حمایتی ندارند ، انگیزه ادامه تحصیل داشته و  

با اشتیاق بیشتری درس می خوانند 

۴- مشارکت والدین باید هم سو و هم جهت با آموزش های مدرسه انجام شده و در 

 حقیقت مکمل آموزش های مدرسه باشد

۵- والدین باید با مطالعه کتاب ، حضور در کلاس های آموزش خانواده، مشورت با  

والدین موفق و ..... به بهترین شیوه آموزش و پرورش کودک مسلط شوند
۶ 
-شناسایی نیازها و امکانات آموزشی مدرسه فرزندمان می تواند ما را برای مشارکت  

و حضور بیشتری یاری دهد

  ۷ - در صورت موافقت اولیاء مدرسه در برنامه های فوق برنامه مشارکت کنید و 

 حتی اگر در حد هم فکری و برنامه ریزی باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد